dissabte, 28 de juliol del 2012

Grup Folk - Seqüenciació de les classes: BALL DEL DRAC


Seqüenciació de les classes: Ball del Drac 1r Quadrimestre

1a Sessió: INTRODUCCIÓ
Es presentarà el curs i es parlarà de la temàtica a treballar que en aquest cas fa referència al folklore Cerverí.
Es demanarà portar l’instrument a classe i també un llapis i una goma que es guardaran a l’aula.

  • La sessió comença posant la música del Ball del Drac i es demana si la coneixen. Seguidament se’ls farà expressar el que els hi produeix.
  • S’explicarà què és el Ball del Drac i es contextualitzarà amb una breu pinzellada històrica.
  • Es posarà el vídeo del ball i després se’ls preguntarà quants diables hi apareixen.
  • Tot seguit presentarem els diables. Cada diable correspon a un tema de l’obra, els hi donarem nom per a associar-los amb la música de manera més lúdica i un motiu del tema per presentar-los, això ens servirà de base per a crear una història.

Tema A (nena): La Banyetes
Motiu: La Maça

Tema B (nen): Lo Dimoni Pelut
Tema C (mare): La Dimònia Antònia

Tema D (pare): Lo Dimoni Escuat

Final: Tema Del Drac Carranco Bilandó
  • Entregarem un dibuix d’aquests personatges plastificats de manera que cada nen en tingui 2 (a l’atzar).
  • Ensenyarem els passos del ball.
  • Per acabar, asseguts farem un joc de memòria mirant de relacionar frases i personatges.
  • Com a proposta es demanarà als nens de fer/portar el dibuix d’un dimoni per a fer un mural i decorar la classe.
  • Material: Dibuixos plastificats i una capsa gran on es guardarà tot el material que preparem.


2a Sessió: “LA MAÇA”
Recordarem els personatges presentats tot tocant els temes al piano.
  • Penjarem a l’aula un objecte que representi una forca o la Maça d’encesa i els hi farem adonar d’aquest element.
  • Un voluntari sortirà a improvisar un ritme per acompanyar el Tema A amb la forca, els altres canten el tema des de diferents altures.
  • Tot seguit el piano tocarà el Tema A mentre l’altre professor percudirà amb el pandero el motiu de la Maça per ajudar-los a reproduir-lo. Hi jugarem proposant diferents velocitats i farem una ronda en la que es proposarà picar-lo utilitzant diferents parts del cos.
  • Escoltarem tota la peça amb el cd i percudirem aquest motiu amb el gest que s’haurà triat anteriorment. Per acompanyar la part final (el drac), farem un tutti amb tots els gestos.
  • Per acabar penjarem el ritme a la pissarra per a poder veure’l escrit.
  • Material: s’ha de preveure de crear un objecte que representi la Maça.

3a Sessió: L’INSTRUMENT
A l’inici de la classe sonarà la música per tal de recordar el Tema A (La Banyetes). Afinem els instruments i recordem el tema de la Maça. Farem un treball amb la 3a menor i la 5a (com un escalfament) i farem un joc amb els diferents ritmes.

  • S’escriuen a la pissarra les notes que corresponen a la tònica i la dominant (de Re m) tenint en compte que hi haurà instruments transpositors a l’aula.
  • Tocarem seguint la pulsació de la peça, el professor ajudarà donant entrades i indicacions en els canvis de l’harmonia quan calgui. Jugarem a tocar per grups, en forma de solistes o fent tutti etc…
  • Recordarem el ritme corresponent al motiu de la Maça i també el corresponent al Tema A (La Banyetes) així com els dibuixos dels diables.
  • Es tria una cançó tradicional que conté els mateixos elements rítmics del Ball del Drac, es diu: el Ball del Sac. Mentre el professor la toca amb el piano els alumnes l’acompanyen amb el ritme que ja han fet: (La Maça).
Seguidament relacionarem els ritmes (el del Ball del Sac amb el tema de La Banyetes, Tema A) per tal que s’adonin que són el mateix.

  • Jugarem a improvisar respostes amb l’instrument mentre el professor proposa parts del tema del Ball del Sac o altres.
  • Ara farem ritmes amb l’instrument, però de manera diferent, picant suaument o utilitzant només l’embocadura.
  • Finalment deixarem els instruments i aprendrem la cançó: El Ball del Sac.
  • Proposta per la pròxima classe: cal inventar-se la seva contrasenya amb les notes re, mi i fa.

4a Sessió: TEMA B, “LO DIMONI PELUT”
A l’inici de la classe es recorda l’exercici d’escalfaments i cadascú presenta la seva contrasenya.

  • Escoltarem el tema de Lo Dimoni Pelut i l’identificarem amb els dibuixos.
  • Donarem la primera nota i es tractarà d’anar traient tot el Tema Amb l’instrument, el professor jugarà amb la llargada de cada nota i també amb l’alçada (intervàlica) per tal d’escoltar cada interval i després poc a poc anirem afegint el ritme que hi correspon. Si tenim temps farem les 2 frases del tema.
  • Escriurem les notes i el ritme i portarem el compàs cantant-lo.
  • Després i per acabar recordarem la cançó treballada a la classe anterior: el Ball del Sac i comencem a treballar la cançó: El Dimoni Pelut.
  • Com a proposta es demanarà de provar de recordar la frase de Lo Dimoni Pelut per a la propera classe.
5a Sessió: “DIMONI PELUT 2”
A l’inici de la classe es recorda l’exercici d’escalfaments i cadascú presenta la seva contrasenya.

  • Demanar als alumnes de recordar la melodia.
  • Farem un joc demanant a l’alumne de suprimir una nota de la melodia. (l’última vegada es demana de suprimir-ne varies, de manera que gairebé tota la frase queda en silenci però s’ha de ser conscient de la pulsació).
  • Amb l’ajuda d’un titella, un alumne surt a dirigir portant la pulsació (es tracta de fer pujar i baixar el titella amb el pal seguint una pulsació).
  • Proposem un treball d’intervals seguint el gest del professor, passant per totes les notes o jugant amb la distància proposada. Podem proposar un nen per a fer de director/a.
  • Agafem els instruments de percussió i crearem una seqüència rítmica per grups per acompanyar el Ball del Sac.
  • Després i per acabar recordarem la cançó treballada a les classes anteriors: el Ball del Sac i comencem a treballar la cançó: El Dimoni Pelut.
  • Material: Necessitarem una titella en forma de dimoni.


6a Sessió: TEMA A, “LA BANYETES”
  • Comencem preguntant qui recorda el motiu de la Maça, per a recordar-ho el caminem i el saltem. Per recordar el Tema A caminen corxeres i piquen el ritme de la melodia a diferents parts del cos cada vegada que es torni a repetir el tema.
  • Com a joc, un nen surt de l’aula i quan entri ha de saber qui camina el Tema A o el de la Maça.
  • Agafem els instruments i cada nen fa la seva contrasenya.
  • Fem un exercici d’imitació i juguem amb tot el Tema A, fent-ho tot amb negres, corxeres i semicorxeres fins a arribar al ritme original. Explicar als alumnes que hem estat fent variacions sobre el tema.
  • Provarem d’interpretar el Tema A: es dóna el dibuix de La Banyetes i el de la Maça a un nen que haurà de recordar-lo. Tothom toca els 2 temes per separat. Després es farà tota l’estructura del Tema A.
  • Recordarem les cançons: Dimoni Pelut i el Ball del Sac.

7a Sessió: TEMA D, “LO DIMONI ESCUAT”

  • Repassem el musicograma.
  • Posem una lletra al Tema D: Sal-ta sal-ta balla balla balla balla, Sal-ta balla Sal-ta balla, balla balla a-ra. El repetim, el piquem, el saltem, etc…
  • Escrivim a la pissarra el ritme dels clarinets i el de les trompes, ens dividim en 2 equips i el toquem primer uns, després els altres i després a tutti amb el professor tocant el tema D per damunt.
  • Mostrarem el ritme treballat a l’aula.
  • Treballem les cançons treballades en les sessions anteriors, i comencem la del Dimoni Escuat.

8a Sessió: EL BALL DEL DRAC

  • Fem una rotllana, la melodia va sonant amb el cd (sona el tema del Drac), els nens van picant amb les mans el baix (motiu rítmic de la Maça). A cada compàs ens movem cap a la dreta, quan es torni a repetir ens movem cap a l’esquerra. Mentrestant, un nen surt al mig i inventa uns passos. Al final es dirigeix cap a una altra persona, el saluda i la fa sortir a ballar.

Sonarà la música per tal de recordar el Tema A (La Banyetes). Afinem els instruments i recordem el tema de la Maça. Farem un treball amb la 3a menor i la 5a (com un escalfament) i fem el ritme com si fos una contrasenya tots junts. Hi haurà la contrasenya melòdica i la rítmica.
  • Treballarem els tresets repetint la mateixa nota i després amb 2 (la-mi). En rotllana ens passarem el motiu rítmic dels tresets amb la mateixa nota, si un nen decideix interpretar-lo amb 2 notes es canvia de sentit.

  • Repassar les cançons (trobada de diables)


9a 10a Sessió: LA DIMÒNIA ANTÒNIA I EL MUSICOGRAMA
  • Al principi de la sessió cada nen triarà uns efectes inventats utilitzant l’instrument, per representar el ritme de blanca, negra i corxeres.

  • Toquen tot el que s’ha treballat, sigui melodia o acompanyament, assignant-los un personatge (Banyetes, Maça, Lo Dimoni Pelut, Dimoni Escuat, Ball del Drac).

Tema A “La Banyetes”: faran de Banyetes i de Maça.
Tema B “Lo Dimoni Pelut”: Faran la melodia de “Lo Dimoni Pelut” tots.
Tema C “La Dimònia Antònia”: representaran els efectes que cadascú haurà triat.
Tema D “El Dimoni Escuat”: faran l’acompanyament mentre algú dels alumnes o el professor toca la melodia, la segona D la farà el professor sol mentre ells deixen els instruments.
El Ball del Drac: ballaran tots la dansa, i al final on hi ha els tresets ens inventarem una frase per dir-la.

  • Treballar les nadales: el Dimoni Pelut i el Dimoni Escuat.

11a Sessió: EXCURSIÓ (27 de Novembre)
  • Visita si és possible a la seu dels Carranquers.

    Si voleu, us podeu descarregar la seqüencació amb .pdf clicant aquí.
     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada